fredens torv 1967-082328-edited.jpg

Huset Pravda

DER VAR ENGANG ET REKLAMEBUREAU I AARHUS

Året er 1969. Græsset er grønt. Tankerne er frie. Og sommeren er evig.

I Aarhus er der også høj sol. For byen er blevet et reklamebureau rigere: Poul Petersen Marketing og Reklame.

Bureauet bliver senere til P.P. Partners og får til huse på Fredens Torv 8 i den gamle postgård – hvor Pravda holder til i dag.

fredens torv 1962.jpg

Fra start var P.P. Partners defineret ved ham selv. Chefen. Hr. Poul Petersen.

pravda-reklamebureau-1969_pp-partners.jpg

En Mad Man før begrebet fandtes, og en ægte idealist før den slags gik af mode. Anekdoterne om både bureau og manden er mange.

Poul Petersen var en fremragende analytiker, tekstmand og kundeplejer. Han var ikke bange for at give kunderne en tiltrængt opsang, hvis det betød, at han fik sin idé igennem – hvilket oftest var den rigtige.

Han var fokuseret, detaljeorienteret og passioneret – og kunne fyre ansatte om formiddagen og genansætte dem efter frokost. Med et smil på læben.

Passionen var hans brændsel, og bureauets succes var afhængig af den. På ekstra gode dage kunne han endda fravristes en anekdote fra sin tid som frivillig soldat i England under 2. verdenskrig, hvor ventetiden frem mod D-dag blev brugt i selskab med soldaterkammerater og en pakke Players cigaretter.

Under Poul Petersen blomstrede P.P. Partners. Bureauet blev kendt og anerkendt. Kundebasen voksede og talte efterhånden navne som Kjeldsen Småkager, De Forenede Papirfabrikker, Morgenavisen Jyllands-Posten, Petersen & Sørensen Tobaksfabrik, Astra A/S (I dag AstraZeneca), Dinitrol A/S og American Express Bank.

60 % af kunderne befandt sig i København, og derfor fløj kontaktfolkene til Roskilde i et lille sportsfly to gange om ugen for derefter at tage en taxa ind til aviserne med annoncematerialet, så alt var klar til indrykning i morgendagens aviser.

Eksemplet er et fint billede på, at meget er forandret siden de glade reklame-dage i 60'erne, 70'erne og 80'erne. Både teknologisk, kulturelt og i branchen.

Og selv om hverken Poul Petersen eller P. P. Partners desværre er blandt os i dag, er ånden fra dem i allerhøjeste grad til stede på Fredens Torv 8.

Arven lever videre

Hvorfor er det vigtigt at kende historien om Poul Petersen og P.P. Partners, hvis man skal lære Pravda at kende?

Fordi vi hver eneste dag arbejder på at leve op til de positive ting fra vores arv – og den ydmyge og kreative tilgang til reklame og marketing, som har eksisteret i vores hus i snart et halvt århundrede. Og fordi vi tror på, man sagtens kan være et moderne, progressivt og fremadskuende B2B-bureau og samtidig holde de klassiske dyder i hævd.

Det er vi stolte af, og det er et af de stærkeste argumenter, vi kan frembringe for, hvorfor jeres kommunikation vil trives godt i vores hænder.

Der var engang et bureau i Aarhus – og det er der endnu.

Foto af Fredens Torv: danskebilleder.dk