/hubfs/Pillar%20pages/Content%20marketing%20p%C3%A5%205%20minutter/content_marketing_p%C3%A5_5_minutter_forside.jpg

Ny viden på 5 minutter

Hvad er Content marketing?

Som marketingmedarbejder er din fornemmeste opgave at bidrage til din virksomheds salgsmål. Marketingafdelingen fungerer altså som virksomhedens assistkonge ved at tiltrække og konvertere besøgende til salgsmodne leads. Men de besøgende kommer, modsat skvalderkål og snavs i krogene, ikke af sig selv – de skal tiltrækkes. Og til det, er content et fantastisk værktøj.

Content marketing handler i al sin enkelthed om at skabe værdi for modtageren på dennes præmisser. Det handler om at besvare dine målgruppers spørgsmål og dermed gøre dem klogere.

Nutidens spørgsmål bliver i stadig større grad stillet på Google. Din succes som assistkonge afhænger altså i stor grad af at blive fundet på Google – og det hjælper content marketing dig med.

dine målgrupper kan og vil selv

Alt for ofte udvikler B2B-virksomheders marketingafdeling brochurer, flyers og alverdens push-materiale, fordi det står på en to-do-liste. Ikke fordi det nødvendigvis er den løsning, målgrupperne efterspørger.

Med content marketing bliver den pushy to-do-kommunikation erstattet af kundefokuseret pull kommunikation, der er orienteret mod at besvare målgruppernes behov. Det handler derfor om at udvikle og distribuere værdiskabende og relevant indhold til din virksomheds specifikke målgrupper – med ambitionen om at drive en profitabel kunderelation.

Nøglen til en profitabel kunderelation er at møde dine målgrupper på deres præmisser. Du skal derfor udvikle content, der gør dine kunder klogere, inspirerer og overrasker dem. Det kan gøres på alverdens måder eksempelvis:

  • Blogindlæg
  • Nyhedsbreve
  • E-bøger
  • Whitepapers
  • Sociale medier
  • Videoer

Så om du serverer blogindlæg eller videoer, afhænger af dine målgruppers ønsker og behov. Og det gør dit valg af distributionskanaler også. Du skal derfor anvende de platforme, hvor dine målgrupper befinder sig. Det kan fx være LinkedIn.

Hvor godt kender du dine målgrupper?

Content marketing handler om at give dine målgrupper det, de leder efter. Og med det på plads, nærmer det faretruende spørgsmål sig: ”Har du styr på, hvad dine målgrupper leder efter?”

Du har sikkert allerede en god fornemmelse for, hvilke spørgsmål dine B2B-målgrupper ønsker svar på. Det kan fx være ny inspiration inden for deres specifikke arbejdsfelt, nye anvendelsesmuligheder for produkter, eller fem hurtige tips til at få mere ud af deres eksisterende løsninger.

Desværre har for mange B2B-virksomheder en utilstrækkelig forståelse for målgruppernes behov, ønsker og udfordringer, hvilket svækker kvaliteten af arbejdet med content marketing. Og det er skidt.

For den manglende målgruppeindsigt resulterer i, at alt for meget content ikke henvender sig til nogle specifikke målgrupper. Det bliver understreget af tal fra Sirius Decision og Corporate Visions, som viser, at 60-90 % af B2B-virksomheders content aldrig bliver brugt. Simpelthen fordi det ikke behandler specifikke målgruppers behov. 

For at få det optimale ud af jeres content bør du derfor arbejde med personaer, da de hjælper med at kvalificere din målgruppeforståelse.

/hubfs/Pillar%20pages/Content%20marketing%20p%C3%A5%205%20minutter/content_msrketing_p%C3%A5_5_minutter_INDHOLD.png

optimer dit content 

For at få det maksimale udbytte af din indsats (LÆS: salgsmodne leads) kan du med fordel arbejde med marketing automation. Marketing automation hjælper dig med – som navnet antyder – at automatisere din markedsføring. Det gør det muligt for dig at følge og analysere på, hvad dine leads viser interesse for – alt sammen baseret på data omkring deres digitale adfærd på dit website og andre platforme.

Resultatet af arbejdet med content i relation til marketing automation er en optimeret leadgenerering, hvor systemet automatisk tilbyder dit brugertilpassede content til dine leads. 

Content er som skabt til inbound

Inbound marketing er en af tidens store samtaleemner i danske og internationale marketingafdelinger. Med god grund.

For inbound marketing som disciplin er funderet i tanken om at tiltrække potentielle og eksisterende kunder med relevant content, og, hvis de er interesserede i dine budskaber, konvertere dem til leads via en kontaktformular. Alt sammen ved hjælp af en marketing automation-platform, eksempelvis HubSpot. 

derfor er content ideelt for din b2b-virksomhed

Så hvad er godt content for B2B-virksomheder? Det er umuligt at komme med et generisk svar og dermed iføre dig i one size fits all-klæder, da det afhænger af forholdet mellem dine produkter og målgruppens behov. Det er derimod muligt at forklare, hvorfor indholdsbaseret marketing er som skabt til B2B-virksomheder.

B2B-virksomheder sælger ofte komplicerede produkter og løsninger, der er forretningskritiske for kunderne. Læg dertil, at B2B-branchens købsprocesser er lange med behov for at tilgodese mange interessenters behov. Målgrupperne har derfor et stort behov for at få besvaret deres spørgsmål og dermed afklaring i købsprocessen.

Ved at tilbyde relevant content indgyder du sikkerhed og styrker kundernes tiltro til dig og dine løsninger. Det styrker både din virksomheds kunderelation og mulighederne for øget ROI gennem øget salg.

content giver din marketingindsats berettigelse

Ved at arbejde med content opnår din marketingindsats den berettigelse, som du efterspørger. Din indsats bliver bemærket, da den med formål, effektivitet samt præcision i sine indlæg bidrager til at opfylde din virksomheds salgsmål. Kort fortalt: Content optimerer din virksomheds marketingindsats.

Vil du vide mere om, hvordan du i praksis kan arbejde med content i din virksomhed? Så er du meget velkommen til at downloade vores content mapping tool

HENT DIT EKSEMPLAR AF CONTENT-GUIDEN