3 inspirerende cases og tips til at styrke dit employer brand

21. marts 2018

3 inspirerende cases og tips til at styrke dit employer brand

Indsigter / Branding / 3 inspirerende cases og tips til at styrke..

Er din virksomhed en attraktiv arbejdsplads? Umiddelbart kan svaret virke logisk. Men i netop dette tilfælde vil jeg gerne bede dig om at se bort fra den øjeblikkelige logik og udstyre din indre burhøne med et sæt høreværn – bare i et par sekunder.

For tillad mig at udfordre den klassiske ja/nej-model, når vi dobbeltklikker på udsagnet og spørger os selv:

Hvad er en attraktiv arbejdsplads?

Handler det om løbende kompetenceudvikling blandt dine medarbejdere?

Høje lønningsniveauer og attraktive bonusordninger?

Et socialt arbejdsmiljø med flad ledelsesstruktur?

Alle ovenstående tiltag kan med garanti påvirke opfattelsen af din arbejdsplads i den rigtige retning. Der er bare ét problem. De ovenstående medarbejderfordele kan dine konkurrenter også tilbyde. Fordelene er ikke unikke for netop din virksomhed.

Det er her, dit employer brand kommer ind i billedet. Dit employer brand er dit unikke middel, der kan forbedre din position som en attraktiv arbejdsplads betragteligt.

Dit employer brand er dit varemærke

Kort fortalt, så er dit employer brand din virksomheds varemærke som arbejdsplads. Og arbejder du strategisk og målrettet med kommunikationen om dit employer brand, så baner du vejen mod det ultimative mål: At tiltrække og fastholde de rigtige medarbejdere.

Med et stærkt employer brand har du en solid platform for kommunikation rettet mod dine potentielle kandidater. I den proces skal du betragte employer branding som et brand i brandet – lidt i stil med subbrands. Dit employer brand skal formes i et kreativt og konceptuelt univers, der flugter med din virksomheds corporate brand.

Et træfsikkert startskud til dit arbejde med employer branding har mange konkrete fordele. Udover at du aktivt tager styringen over potentielle kandidaters opfattelse af din virksomhed som arbejdsplads, så kan en dedikeret indsats med dit employer brand medvirke til en række andre fordele:

  • Større loyalitet og fastholdelse
  • Stærkere virksomhedskultur
  • Færre fejlrekrutteringer
  • Lavere ansættelsesomkostninger
  • Hurtigere rekruttering
  • Øget bundlinje

Smagsprøver: 3 inspirerende cases med stærke employer brands

For at gøre dig klogere på, hvordan et employer brand kan skabes, har vi samlet letfordøjelige smagsprøver på 3 inspirerende cases, der i ord og billeder viser essensen af stærke employer brands:

Inspari møder medarbejdere med hjerte og hjerne

Når konkurrencen om de bedste BI-konsulenter i markedet er benhård og kræver kamp til stregen, hvordan skiller man sig så positivt ud? Man glemmer alt, hvad der rimer på knyttede næver, luftværnsartilleri og tunge kasteskyts – og går i stedet helt nye veje. Det gjorde Business intelligence-huset Inspari med et inkluderende og inviterende employer branding-univers under titlen Heartwork. Universet afvæbnede alle forsøg på at lefle for de potentielle kandidater og fortalte i stedet historien om, hvordan Inspari som arbejdsplads kæmper for at forbinde menneskelige værdier og data med en attraktiv karrierevej.

Hos DELACOUR får du som fortjent

Det at få som fortjent kan lyde barskt. Måske endda kompromisløst.

Men opfattelsen af vendingen kommer helt an på, hvilken værdi man tillægger udsagnet. Advokatfirmaet DELACOUR valgte at lade ”få som fortjent” blive et sympatisk krav til potentielle jobkandidater i den konkurrenceprægede branche. ”Få som fortjent” endte ud som et unikt mantra, der tydeligt kommunikerer: Du får tilbage, hvad du giver. Din indsats bliver bemærket og værdsat – hvis du magter at følge opgaverne til dørs.

Design din fremtid hos Bestseller

Den danske designvirksomhed BESTSELLER ønskede større tiltræknings- og kendskabsgrad blandt de dygtigste unge professionelle i Europas modebranche. Spørgsmålet er så: Hvordan styrker man et brands kendskab hos en målgruppe, der er spredt på tværs af landegrænser? Man skaber et universelt udtryk med bred appel. Under brandløftet ”Design (y)our future” udviklede Pravda 6 indlevende brandfilm, hvor seks helt almindelige BESTSELLER-medarbejdere spillede hovedrollen med deres fagområde og hverdag som omdrejningspunkt.

Vil du læse mere om de 3 cases, og få inspiration til at udvikle og aktivere dit employer brand? Så Download vores e-bog ”5 trin til et stærkere employer brand” lige her:

Hent E-BOGEN: 5 TRIN TIL ET STÆRKERE EMPLOYER BRAND

Pravda-ebog-employer_branding.png

Download e-bogen

5 trin til et stærkere employer brand

Hent Pravdas guide om employer branding.

Hent E-BOGEN

Skribent

Malene Korsholm



Som Client Director og ivrig motionsløber er Malene vant til at navigere i al slags terræn og er konstant på farten. Hun er eminent til at læse kundernes behov og styrer dem sikkert mod det kreative mål ved hjælp af stram struktur og højt humør.