5 gode spørgsmål til ”jobsamtalen” med dit nye reklamebureau

17. april 2017

5 gode spørgsmål til ”jobsamtalen” med dit nye reklamebureau

Indsigter / Salg, Branding, Leadgenerering / 5 gode spørgsmål til ”jobsamtalen” med dit..

Du står og skal vælge et nyt reklamebureau. Du har gjort din research og udvalgt et reklamebureau eller to, du tror vil passe godt til behovene i jeres virksomhed. Næste skridt er en samtale med bureauerne for enten at be- eller afkræfte det indtryk, du har fået af dem i din research-fase.

Vi har herunder listet de bedste råd til samtalen mellem dig og dit potentielt nye bureau.

Inden mødet 

Forberedelse

Mødet med et nyt reklamebureau starter med din egen forberedelse.

Inden mødet skal du være helt klar over, hvad der er vigtigst for dig i dit forhold til et reklamebureau.

Du skal samtidig have en holdning til, hvordan du ønsker fordelingen mellem interne og eksterne opgaver, og hvilke opgaver du vil have bureauet til at varetage. Har I brug for kreativ sparring? Mangler I en brandstrategi, der skal føre virksomheden ind i et nyt marked? Og vil I selv stå for den endelige produktion af tryksager?

Jo mere konkret og forberedt du er inden mødet, jo bedre bliver fundamentet for jeres samarbejde også.

Under mødet

Det er her, du skal stille alle de vigtige spørgsmål. Vi har udvalgt nogle af de vigtigste spørgsmål her:

1. Er I en leverandør eller samarbejdspartner?

Mange bureauer har en helt klar idé om, hvordan de ser rollefordelingen mellem bureau og kunde. Spørg derfor gerne ind til deres tanker om fordelingen som noget af det første.

Hvis du ønsker et bureau, der leverer varen nøjagtigt efter dine ønsker, mens bureauet ser sig selv mere som en samarbejdspartner der sparrer og udfordrer dig på briefs og opgaver, så skal du overveje, om bureauet er det bedste match til dine behov.

2. Hvad ville I fremhæve som jeres bedste case?

Spørg til bureauets bedste case, og få dem til at sætte ord på, hvorfor det er netop den, de har valgt. Du får på den måde både indblik i deres bedste arbejde, men også bureauets selvopfattelse. Er det en award-winning case, de fremhæver? Er casen valgt, fordi den har udviklet bureauet i en bestemt retning? Eller er casens kernepunkt, at den har skabt resultater for kunden? Alt efter svaret har du en klarere idé om, hvorvidt I er et godt match.

3. Hvordan arbejder I med ROI?

Økonomi og investeringsevne er en stor post i ethvert kunde-til-bureau-samarbejde. Spørg derfor ind til bureauets tiltag til arbejdet med deres egen ROI – men også deres plan for at forbedre jeres. Det er ikke nu, I sammen skal blive konkrete på, hvor stor %-stigningen i ROI’en skal være for jeres virksomhed – men du gør klogt i at tage snakken om, hvordan bureauet ser den målbare salgseffekt på de opgaver, du ligger hos bureauet.

4. Hvad er I bedst til i forhold til jeres konkurrenter?

Kan bureauet komme med et nuanceret og gennemtænkt svar på det spørgsmål, får du et klart billede af, hvor deres styrker og svagheder ligger. De styrker og svagheder kan du sammenholde med de nutidige og fremtidige opgaver, du har planer om at ligge hos et bureau.

Efter mødet

5. Hvordan var kemien?

Efter mødet med bureauet har du forhåbentlig fået svar på mange af dine spørgsmål – så nu skal du evaluere på kemien. Hvordan var den indbyrdes samarbejdskemi mellem dig og nøglepersonerne på den anden side af bordet? Hvordan var deres indlevelse og forståelse for dine problemstillinger? Hvordan flugtede deres holdninger om reklame, markedet og opgaveløsning med dine egne?

Vil du vide mere om Pravda som bureau og vores value propositions? Så læs mere om bureauet her.

begynder_guide_inbound_marketing.png

Download guide

HENT GRATIS GUIDE OM INBOUND MARKETING

Hent Pravdas guide om B2B inbound marketing og få indsigt i, hvordan du udnytter potentialet for inbound leads maskimalt.

HENT GUIDEN

Skribent

Mette Hejl



Siden 2007 har Mette bestyret bureauet med lige dele passion og perfektionisme, og hun er om nogen ansvarlig for Pravdas succes. Hendes store styrke er et irriterende enormt overblik kombineret med en uforlignelig evne til at samtænke strategi og eksekvering på højeste niveau.