5. september 2017

6 måder marketing automation forbedrer salg

Indsigter / Leadgenerering / 6 måder marketing automation forbedrer salg

Lad os starte med et spørgsmål: Hvordan og hvor meget bidrager marketing til din virksomheds salg? Det er, uden at pege fingre, formentligt svært at komme med et målbart svar. Men tiden med tøvende stemme og uklare svar er ved at ændre sig med udbredelsen af marketing automation og inbound marketing.

Med inbound marketing samarbejder marketing og salg ligeværdigt i opfyldelsen af virksomhedens salgsmål. De to afdelinger er afhængige af hinanden og bidrager til hinandens fælles succes. 

Det skyldes, at inbound marketing er baseret på marketing automation, hvilket systematiserer og optimerer en stor del af marketingarbejdet og giver marketing mulighed for at pleje og kvalificere leads inden de serveres brandvarme til salg.

Det lyder måske lidt flyvsk. Så her er seks håndgribelige måder, hvorpå marketing automation effektiviserer og øger din virksomheds salg.

1. Få indblik i dine leads’ digitale adfærd

Hvad er dine leads interesseret i? Hvilke typer content læser de? Hvor mange gange har de været inde på din hjemmesides kontaktside?

Svarene på spørgsmålene har tidligere fundet sted i enhver marketingchefs sødeste drøm. Med marketing automation er de blevet til virkelighed.

Indsigterne om leads’ digitale adfærd giver dig mulighed for at udvikle kontekstuelt content, som netop passer til det enkelte leads placering i købsprocessen.

6_måder_marketing_automation_forbedrer-salg_INDHOLD-1.png


Hermed reduceres risikoen for skæverter og forbedrer salgsafdelingens chancer for at lukke et succesfuldt salg.

2. Forbedrer kvaliteten af leads

Med marketing automation kan du vurdere kvaliteten af dine leads på baggrund af deres viste interesse i din virksomhed samt, hvordan de opfylder dine kriterier for potentielle kunder. Og det er smart. For de databårne indsigter tydeliggør, hvor dine leads befinder sig i købsprocessen.

Marketing automation er derfor et uvurderligt værktøj for marketing og salg i vurderingen og kvalificeringen af de enkelte leads’ potentiale.

Læs: Sådan skaber marketing og salg et succesfuldt samarbejde. 

3. Spar tid

I besvarelsen af spørgsmålet hvilke leads skal vi satse på? kan både marketing og salg spare tid gennem arbejdet med marketing automation.

For den databårne kvalitetsvurdering betyder, at marketing har indsigt i de enkelte leads’ placering i købsprocessen. Takket være det intelligente lead scoring system kan marketing erstatte leverancen af mere eller mindre lunkne leads med Marketing Qualified Leads (MQL). Og ved at stoppe strømmen af leads med lav kvalitet sparer både marketing og salg vigtig arbejdstid. Og jeres ROI vil med stor sandsynlighed forbedres.    

4. Opbyg og styrk relationer

Marketing automation er et fantastisk værktøj til at kvalificere og konvertere leads til kunder. Men måske vigtigst af alt, er det et fantastisk værktøj til at knytte stærke relationer mellem din virksomhed og kunder.

For ved at tilbyde kontekstrelevant content hjælper du dine leads og kunder ved at besvare spørgsmål, inspirere og informere. Det øger dine muligheder for at opbygge langvarige relationer. Blive anbefalet til andre. Og øge dit salg.

5. Ingen bliver glemt

I forlængelse af snakken om stærke relationer sikrer arbejdet med marketing automation, at du aldrig glemmer at følge op på et lead eller en kunde.

Ved at opsætte e-mails i et automatisk workflow afsendes opfølgende e-mails automatisk til dine leads og kunder. Og hvis du synes, at det lyder lidt upersonligt, kan du på få minutter personliggøre den enkelte e-mail til modtageren.

Med det automatiske workflow reducerer du dermed mængden af manuelt arbejde i kombination med en forsikring om, at interessante leads og kunder bliver prioriteret.

6. Indsigt, evaluering og justering

Marketing automation giver et unikt indblik i kvaliteten af din virksomheds arbejde. Det er fantastisk. Og en smule barskt. For det betyder et endegyldigt farvel til mavefornemmelser og usikkerheder.

Marketing automation viser, hvor du har succes, og hvor du har meget arbejde foran dig. For hvilket content konverterer? Og hvor i salgsprocessen sidder dine leads fast?

Svarene finder du i ét diagnosticerende dashboard. Det giver dig et godt overblik over successer og faldbruger, hvilket gør dig i stand til at fokusere og kvalificere din indsats.

Efterspørgslen efter marketing automation-løsninger vokser. Med god grund. For det optimerer virksomheders marketingindsats og styrker marketings muligheder for at skabe målbar succes.

Marketing automation danner grundlag for arbejdet med inbound marketing. Inbound marketing fokuserer på at konvertere og kvalificere besøgende på din hjemmeside til leads, kunder og senere promoters gennem værdiskabende content.

Det ved du måske allerede godt. Men måske er du interesseret i at vide mere om, hvordan arbejdet med inbound marketing kan skabe værdi i din virksomhed? Læs vores dybdegående blogindlæg om inbound marketing og lad dig inspirere og bliv klogere.

begynder_guide_inbound_marketing.png

Download guide

HENT GRATIS GUIDE OM INBOUND MARKETING

Hent Pravdas guide om B2B inbound marketing og få indsigt i, hvordan du udnytter potentialet for inbound leads maskimalt.

HENT GUIDEN

Skribent

Lars Ørhøj



Lars er Pravdas Inbound Manager og har arbejdet med HubSpot og Inbound Marketing siden 2014.