Content marketing reducerer din salgsafdelings sårbarhed

18. januar 2017

Content marketing reducerer din salgsafdelings sårbarhed

Indsigter / Leadgenerering / Content marketing reducerer din..

”Vi handler hos jer, fordi vi har stor tillid til jeres sælger”, er formentligt en sætning, du har hørt en gang eller to, og som opsummerer relationers betydning for it-virksomheders købsproces.

Dygtige sælgere er værdifulde, men det gode, og måske lidt ubehagelige, spørgsmål er i dette tilfælde, hvad din it-virksomhed risikerer ved at basere sit salg på relationer.

Supersælgere gør din it-virksomhed sårbar

Lad os starte med et scenarie. I din it-virksomheds salgsafdeling er der én sælger, som trækker det store læs, når der skal køres kunder i hus. Lad os kalde ham Peter. Peter har styr på relationerne til kunderne, hvilket afspejles i salgstallene. Han er dygtig, så din salgsafdeling er naturligvis glad for ham. Men han gør samtidig salgsafdelingen sårbar, for hvad sker der, hvis, eller når, han stopper?

Peter kan blive lokket væk af en konkurrent, skifte branche, ramme pensionsalderen. Din it-virksomheds salg beror derfor på nogle dygtige, men smalle skuldre.

Content marketing giver dig bredere skuldre

Content marketing reducerer din salgsafdelings sårbarhed. Content marketing er en marketingdisciplin med fokus på at udvikle og distribuere værdiskabende og relevant indhold til en specifik målgruppe – med ambitionen om at drive en profitabel kunderelation. Med content marketing kan du gøre dine kunder klogere, inspirere dem, overraske, ja kort sagt klæde dem på.

Læs mere om content marketing her

Content marketing in action...

Lad os fortsætte scenariet. Du arbejder som marketingchef i samme it-virksomhed som supersælgeren Peter. Jeres it-virksomhed sælger business intelligence-løsninger og i dit arbejde møder du store udfordringer med at kommunikere værdien af jeres produkter. Dette er specielt en udfordring over for målgruppen af marketingkoordinatorer uden beslutningskompetence og it-faglighed. Som løsning udvikler du et pædagogisk værktøj, der forklarer værdien af business intelligence i øjenhøjde, så målgruppen kan forstå og videreformidle budskabet til personerne med beslutningskompetence. 

...kvalificerer din positionering i en videnstung it-branche

Kunderne opsøger derfor ikke kun din it-virksomhed på grund af relationen til Peter, men fordi du leverer content, som gør kunderne klogere og skarpere i deres arbejde. Din udvikling af content er dermed med til at positionere din it-virksomhed som thought leader i en it-branche, som konkurrerer på udvikling, tillid og svar på kundernes spørgsmål og usikkerheder.

Supersælgere og content marketing i unikt samarbejde

Det er fantastisk at have supersælgere som Peter. Men fantastiske sælgere udelukker ikke fantastisk content, så hvorfor ikke smelte de to ting sammen og skabe endnu større relevans for dine kunder?

Dit arbejde med content marketing reducerer din it-virksomheds sårbarhed over for fremmede fristelser, øger din tiltrækningskraft blandt målgruppen, og gør dine skuldre bredere og stærkere til fremtidens udfordringer.

VIL DU VIDE MERE:

Vil du vide mere, om hvordan du i praksis kan arbejde med content marketing i din it-virksomhed? Så kan du downloade vores content mapping tool nedenfor.

Hent content mapping guiden her

 


 

begynder_guide_inbound_marketing.png

Download guide

HENT GRATIS GUIDE OM INBOUND MARKETING

Hent Pravdas guide om B2B inbound marketing og få indsigt i, hvordan du udnytter potentialet for inbound leads maskimalt.

HENT GUIDEN

Skribent

Lars Ørhøj



Lars er Pravdas Inbound Manager og har arbejdet intensivt med HubSpot og inbound marketing siden 2014. Lars har som en af de meget få i verdenen alle HubSpot Academy certificeringer.