Hvad er marketing automation?

19. december 2017

Hvad er marketing automation?

Indsigter / Leadgenerering / Hvad er marketing automation?

Automatiseret markedsføring er her for at gøre dit arbejde lettere, og derfor har vi samlet de vigtigste pointer, du bør vide om emnet. Så hvad er marketing automation?

det betyder fingeren på pulsen

Der er først og fremmest tale om software designet til at hjælpe dig med at prioritere og udføre dine marketing opgaver med større effektivitet – og baseret på reel indsigt. Men hvordan? Med denne type software kan du kan følge og analysere på, hvad dine leads viser interesse for – alt sammen gennem data omkring deres digitale adfærd på dit website eller andre platforme. Dermed findes der et kæmpe potentiale for at personalisere og målrette relevant indhold til dine leads. Altid. Og du bliver en marketing ninja til at kvalificere leads til salg.

saadan_fungerer_inbound.png

en motor til organisk leadgenrering

Automatiserede e-mails og landing pages sørger for, at du slipper for det rutineprægede, manuelle arbejde. Gevinsten er, at du får mere tid til at producere relevant indhold og lead nurturing kampagner, der holder dig top of mind hos potentielle, nuværende og tidligere kunder. En gevinst, der også kommer i form af forlænget customer lifetime value (CLV). Hvad med personligheden i kommunikationen spørger du måske? Frygt ej. Hvis du arbejder dedikeret og baseret på indsigt i adfærd og interesse, behøver du ikke at gå på kompromis med nærværet til sælgers leads.

Kunsten er netop at lade leads komme til dig, også kaldt inbound marketing og derved skabe en sund grobund for et langvarigt forhold med fremtidige kunder. Derfor er hurtige fix såsom køb af e-mail adresselister hverken best practice eller en god investering.

5 vigtige opgaver der understøttes

Segmentering
Med software som HubSpot kan du segmentere effektivt og mere avanceret end traditionel automation inden for markedsføring. Du kan nemlig oprette forskellige spor og workflows, så dine leads kun modtager indhold baseret på, hvad de har vist interesse for.

Tracke actions
Se hvor, hvornår og hvilket af dit indhold dine leads klikker på. Du får ikke blot en overskuelig database over dine kontakter, men også overblik over dine leads’ actions og hvornår de konverterer. Vigtig viden som betyder, at du kan identificere de bedste kanaler og tidspunkter samt optimere din kundes købsrejse og understøtte beslutningstagning.

Content marketing
Du ved, hvad dine potentielle, nuværende og tidligere kunder har behov for, og du ved, hvad dine data fortæller dig. Du kan derfor målrette indhold, så du altid er top-relevant – om det er det nye lead, der forsøger at diagnosticere sit problem, eller en tidligere kunde, der mangler nurturing og har brug for et seminar om det nyeste nye inden for området. Nogle snakker endda om data-drevet storytelling.

Leadscoring og kvalificering
Ved at tildele dine leads point for hver handling, de udfører på dine kanaler, opnår du et bedre overblik over, hvilke leads der endnu ikke er varme og hvilke, der er klar til at blive kontaktet af salg. Leadscoring systemet gør det lysklart, hvilke leads salg og marketing hver især skal koncentrere sig om. Salg undgår samtidig at skyde i blinde, da de ved, hvad leadet har allerede har vist interesse for. Og ROI af dit marketingarbejde bliver tydeligt.

Planlægning og automatisering
Rettidig omhu er en competitive neccessity. Så hvorfor ikke være på forkant? Du kan nemlig planlægge offentliggørelser, workflows på flere forskellige kanaler og samtidig personliggøre den automatiserede mail ved at tilknytte den relevante afsender på forhånd – om det er jeres CEO eller salgskonsulenten.

hvad er nøglen til succesfuld implementering?

Vi har samlet 7 gode råd, som du skal holde in mente i arbejdet med dette vigtige område. For selvom automatisering kan lette og skalere marketing indsatsen, kommer leadgenerering ikke af sig selv.

  1. Afstem mål før start

Det kan virke fristende at automatisere dine nuværende indsatser 1:1, når du starter. Før du gør dette anbefaler vi, at du genbesøger dine mål i din markedsføringsstrategi, så du er sikker på, at det giver mening.

  1. Integrér med inbound strategi

Marketing automation (MA) går hånd i hånd med inbound. Så hvis du ikke arbejder med en inbound strategi allerede, anbefaler vi at begynde nu, så du sikrer den optimale brug af platformen. Mange investerer i MA, før de har ingredienser til at køre effektiv lead nurturing kampagner. En database med organiske leads og et tæt samarbejde mellem salg og marketing er et vigtigt fundament.

  1. Tænk specifikt, undgå generalisering

Der er ingen grund til at generalisere. At sende det samme generelle budskab til alle på din kontaktliste ender sandsynligvis som spam i mailboxen. Giv leads præcis det indhold, de leder efter. Og når de downloader dit indhold, hjælper du dem med at få svar på yderligere spørgsmål, de måtte have inden for samme interesse. Content marketing er nøgleordet her.

  1. Centrér budskaber om reelle personer

Det er muligt at benytte markedsførings-værktøjerne, kanalerne og data omkring vores leads’ opførsel til at male et billede af reelle personer. Reelle personer med forskellige pains and gains, som vi kan behandle.

  1. Glem ikke eksisterende kunder

Det er let at blive forblændet af opgaven med at tiltrække leads og nye kunder. Et stort potentiale findes dog stadig i eksisterende og tidligere kunder, som allerede har haft berøring med, hvad din virksomhed tilbyder og kender værdien. Derfor bør du huske at pleje denne målgruppe – en aktivitet, der praktisk talt bliver tid til med marketing automation ved hånden.

  1. Husk opfølgning

Ligesom du kan benytte MA til at udsende påmindelser om events (webinars, kurser mm.), bør du også følge op på interaktionen med alle de deltagende via en ”tak for sidst” mail. Bliv ved med at holde dem i et værdiskabende loop, hvad end det er ved at sende dem slides fra arrangementet eller en praktisk guide, der relaterer sig til webinaret, du afholdte. Så længe du kan svare ja til spørgsmålet ’tilfører det værdi til personen?’ er det ikke spam.

  1. Vær tilstede på flere kanaler

Nå hele vejen rundt. Dine leads er ikke kun på mail. Et stykke indhold kan benyttes på flere online kanaler i forskellige formater – og måske endda i brudstykker. Dine leads får på denne måde mulighed for at interagere med dig på flere platforme, hvad end det er LinkedIn eller Facebook – og du kan skabe et bedre billede af din målgruppe ved at monitorere deres engagement med softwaret.

synergier mellem salg og marketing

En vigtig funktion ved MA er softwarens integration med CRM systemer. En funktion der hjælper salg og marketing med at tale sammen, når varme leads skal overleveres og kunder skal plejes. Det større overblik betyder altså et stort potentiale for tæt samarbejde mellem salg og marketing.

HubSpot er en af de platforme, der indeholder netop de tandhjul, du har behov for at sætte i bevægelse, når du ønsker succes med inbound marketing.

klar til at snakke om automatisering inden for jeres b2b markedsføring? 

Kender du eller ønsker du at kende din målgruppes præferencer bedre? Ønsker du at blive leadgenererings-ninja ved at tale med dine leads fremfor til dem? Og tør du skrive buzz-wordet data-driven marketing på agendaen? Er svaret ”ja” er du godt på vej til at fremtidssikre successen af din marketing.

Hos Pravda er vi certificeret HubSpot-partner, og med specialister i huset kan vi hjælpe din B2B virksomhed godt i gang med en understøttende leadgenererende strategi.

begynder_guide_inbound_marketing.png

Download guide

HENT GRATIS GUIDE OM INBOUND MARKETING

Hent Pravdas guide om B2B inbound marketing og få indsigt i, hvordan du udnytter potentialet for inbound leads maskimalt.

HENT GUIDEN

Skribent

Lars Ørhøj



Lars er Pravdas Inbound Manager og har arbejdet intensivt med HubSpot og inbound marketing siden 2014. Lars har som en af de meget få i verdenen alle HubSpot Academy certificeringer.