inbound_optimerer_samarbejdet.png

9. januar 2017

Inbound marketing optimerer samarbejdet mellem marketing og salg

I dette blogindlæg vil vi uddybe denne optimerende proces med fokus på it-virksomheder. Til dette skal vi bruge Ole. Ole er marketingchef i en it-virksomhed, der arbejder med business intelligence.

Indsigter / Leadgenerering / Inbound marketing..

I dette blogindlæg vil vi uddybe denne optimerende proces med fokus på it-virksomheder. Til dette skal vi bruge Ole. Ole er marketingchef i en it-virksomhed, der arbejder med business intelligence.

Som beskrevet i blogindlægget Sådan fungerer inbound marketing er inbound marketing en digital marketingdisciplin, der aligner marketing og salg gennem systematisk leadgenerering. I dette blogindlæg vil vi uddybe denne optimerende proces med fokus på it-virksomheder. Til dette skal vi bruge Ole. Ole er marketingchef i en it-virksomhed, der arbejder med business intelligence.

It-virksomheder skal skabe opmærksomhed

Ole har defineret to kundetyper, som hans virksomhed ønsker at tiltrække: it-chefer i store virksomheder og beslutningstagere med mindre it-kompetence i SMV’ere. De to har forskellige behov, så for at åbne deres øjne for det – skabe awareness - udvikler Ole content, i dette tilfælde blogindlæg, der besvarer de to typers specifikke behov og spørgsmål om værdien af business intelligence.

Sådan øger din it-virksomhed sin leadgenerering med content

Ole kan nu følge hvor mange, der læser hans blogindlæg, men ikke hvem der læser. Dette ønsker han at vide, og hertil er kvaliteten af hans content afgørende. Hvis han leverer relevant content, der besvarer de enkelte læseres spørgsmål, er der stor sandsynlighed for, at de vil efterspørge yderligere content. Betalingen for dette er læsernes kontaktoplysninger, og de er dermed konverteret til et lead, der befinder sig købstragtens overvejelsesfase.

Sådan konverterer it-virksomheder leads til kunder

Ole kvalificerer nu sine leads ved at tilbyde yderligere content. Det kan eksempelvis være et whitepaper, der uddyber, hvordan Oles virksomhed helt konkret skaber værdi for sine kunder med business intelligence. Ved at følge – tracke - de enkelte leads’ aktiviteter opnår Ole indsigter i, hvilket content de efterspørger, og kan deraf vurdere, hvornår de er i købstragtens beslutningsfase og dermed varme nok til at salgsafdelingen kan tage over. 

Derfor er inbound perfekt for din it-virksomhed

Eksemplet med Ole viser, hvordan du med inbound fører leads gennem salgstragten ved at besvare deres kontekstuelle spørgsmål. Dette er essensen af, og hovedårsagen til, at inbound er som skabt til it-virksomheder. It-virksomheder sælger komplicerede processer, der er forretningskritiske for kunderne. Læg dertil, at it-branchen befinder sig i et konstant virvar af udvikling. Alt i alt er det en usikkerhedsfremkaldende kombination for dine potentielle og eksisterende kunder. En usikkerhed, som du skal fjerne. Inbound marketing er midlet til at fjerne usikkerheden, da du ved at tilbyde afklarende content indgyder sikkerhed. Det er værdiskabende for dine eksisterende og potentielle kunder. Og dermed også for dig. 

Inbound marketing kvalificerer it-virksomheders marketing og salg

Som beskrevet i blogindlægget Sådan fungerer inbound marketing er inbound marketing oftest digitalt, hvilket gør det muligt at måle effekten: hvor mange læser dit content? Hvor mange læsere bliver til leads? Hvor mange leads bliver til kunder? Men hvilke håndgribelige fordele har det for din it-virksomhed, at inbound marketing optimerer samarbejdet mellem marketing og salg?

Det forbedrede samarbejde styrker din salgsafdelings arbejde, da de opnår stor indsigt i de enkelte leads placering i købstragten og dermed forbedrer chancerne for salg. Det kvalificerer og optimerer din marketingafdelings arbejde, da 1) Return on Marketing Investment, ROMI, øges, og 2) ROMI bliver nemmere at måle og påbevise.

KOM VIDERE:

Hvis du ønsker at vide mere om, hvordan din it-virksomhed kan optimere samarbejdet mellem marketing og salg kan du hente e-bogen "En begynderguide til inbound marketing" :

Hent en begynderguide til inbound marketing her


 

begynder_guide_inbound_marketing.png

Download guide

HENT VORES E-BOG OM INBOUND MARKETING

Hent Pravdas guide om B2B inbound marketing og få indsigt i, hvordan du udnytter potentialet for inbound leads maskimalt.

HENT GUIDEN

Skribent

Hannah Cooper



Som digital projektleder har Hannah ansvaret for at styre processen bag smukke, funktionelle og innovative løsninger, der forener forretning og forventning.