Skriv den perfekte boilerplate

7. maj 2017

Skriv den perfekte boilerplate

Indsigter / Branding / Skriv den perfekte boilerplate

En boilerplate er det skarpeste og mest definerede nedkog af en virksomheds WHAT, HOW og WHY – skrevet på 5-10 linjer.  

En god boilerplate får klart og enkelt kommunikeret:

  • Hvad er I for en virksomhed? Og hvad laver I?
  • Hvad tilbyder I jeres kunder?
  • Hvilke værdier definerer jeres virksomhed? Og hvordan kommer den ud til kunderne?

Den bruges som oftest på bagsiden af foldere, nederst i pressemeddelelser eller andre steder, hvor man hurtigt skal forstå, hvad virksomheden laver og står for.

Med kun 5-10 linjer til rådighed er den største disciplin at formulere sig kort og præcist. Mange virksomheder vil meget gerne fortælle om alt, de laver – men den tvinger dig til at tage nødvendige til- og fravalg, så kun de vigtigste informationer er tilbage.

Så hvordan skriver man den perfekte boilerplate? Vi har sammenfattet 4 gode råd, som kan hjælpe dig i skriveprocessen:

1. Start ud med fakta

Få altid introduceret virksomhedens navn, type, og hvilket produkt I tilbyder. Det er det første læseren vil vide om jer – og derfor også det første, du skal kommunikere.

2. Udvælg et kundeorienteret value proposition

Som kunder og forbrugere er vi altid interesserede i, hvad vi får ud af et samarbejde. Inkludér derfor jeres stærkeste value proposition, som kommunikerer en tydelig værdi for kunden.  

3. Sæt dig i kundens sted

Er det en udfordring at sortere i alle jeres informationer, kan du med fordel prøve at sætte dig i en potentiel kundes sted. Gør dette ved at stille dig selv spørgsmålet: Hvis de intet kendskab har til jeres virksomhed på forhånd, hvad er så det vigtigste, de skal vide for at få interesse for jer?

4. Vægt bløde og hårde værdier

Nogle mennesker tiltrækkes af tal og data, mens andre appellerer mere til menneskelige værdier. Får du inkluderet både menneskelige og forretningsmæssige værdier i budskabet tegner du også et mere koncentreret helhedsbillede af jeres virksomhed – som appellerer til flest muligt.


Ordet ”boilerplate” blev brugt første gang i det 19. århundrede. Ordet kommer fra stålbranchen, hvor en boilerplate bestod af sammenrullede stålplader, der blev brugt i forbindelse med fremstillingen af dampkedler.

Eksempler på gode boilerplates

Nianet A/S

”Nianet A/S er hele Danmarks erhvervsfibernet. Med professionelle datakommunikationsløsninger forsyner vi store som små virksomheder i dansk erhverv med bæredygtige netværk, der forener mennesker og teknik. Vi tager ansvar for Danmarks digitale motorvej – og med hurtig båndbredde og høj driftssikkerhed flytter vi data, viden og skaber vækstpotentiale hos alle vores kunder.

Nianet har gravet fiber ned siden 2003 og genvandt i 2015 statsaftalen – Danmarks største dataaftale. Med aftalen leverer vi dataforbindelser til statsejede institutioner frem til 2020. Ejerkredsen består af 14 energiselskaber fordelt over hele landet, og tilsammen råder vi over 100.000 km fibernet. Fordelt over fem datacentre i landet har vi 150 ansatte, som tæller alt fra outbound-sælgere til certificerede IT-konsulenter.”

Mailchimp

”More than 14 million people and businesses around the world use MailChimp. Our features and integrations allow you to send marketing emails, automated messages, and targeted campaigns. And our detailed reports help you keep improving over time.

MailChimp has been around since 2001. The company started as a side project funded by various web-development jobs. Now we’re the world’s leading email marketing platform, and we send more than a billion emails a day. We democratize technology for small businesses, creating innovative products that empower our customers to grow.”

LEGO

”LEGO Koncernen er en privatejet, familieejet virksomhed med hovedsæde i Billund og globale kontorer i Enfield i USA, London i Storbritannien, Shanghai i Kina og Singapore. Virksomheden blev grundlagt i 1932 af Ole Kirk Kristiansen og med den ikoniske LEGO® klods er virksomheden en af verdens førende producenter af legemateriale.

Inspireret af virksomhedens motto "Det bedste er ikke for godt” (Only the best is good enough) er virksomheden engageret i børns udvikling og har som mål at inspirere og udvikle dem, der skal bygge fremtiden gennem kreativ leg og indlæring. LEGO produkter sælges over hele verden og kan opleves virtuelt på www.LEGO.com.”

begynder_guide_inbound_marketing.png

Download guide

HENT GRATIS GUIDE OM INBOUND MARKETING

Hent Pravdas guide om B2B inbound marketing og få indsigt i, hvordan du udnytter potentialet for inbound leads maskimalt.

HENT GUIDEN

Skribent

Sune Busk



Sune arbejder strategisk med vores kunders brands. Fra positionering i markedet til udvikling af kampagner og budskaber. Han brænder for at finde den perfekte kombination af ord, strategi og koncept – og altid baseret på viden og indsigter.