rapporter-og-visualiser-din-succes.jpg

18. oktober 2016

Social: Rapporter og visualiser din succes

Du knokler med strategi, koncepter og eksekvering på tværs af kanaler, men ledelsen er ikke altid overbevist om din værdiskabelse. For hvilken positiv effekt har din indsats på sociale medier for virksomhedens bundlinje?

Kort nyt fra Pravda / Nyt fra huset / Social: Rapporter og visualiser din succes

Hvis du arbejder med sociale medier kender du helt sikkert spørgsmålet, men ikke nødvendigvis det ledelsesoverbevisende svar.

Derfor var Pravdas Head of Social, Anders Lunde, inviteret til Nochmals podcast Help Marketing for at tale om, hvordan afrapportering og visualisering hjælper dig til succes i dit arbejde.

Hvis du ønsker den fulde afrapportering fra podcasten, vil vi anbefale dig at lytte til podcasten eller se den fulde samtale i videoformat. Vi forstår dog, at din tid kan være knap. Og derfor har vi kondenseret Anders’ pointer på noget så visuelt indbydende som skrift.                        

Afrapportering: Vis dine resultater for hele organisationen
Uanset om du arbejder i marketing, salg eller en tredje afdeling, skal du være i stand til at tydeliggøre dine resultater.                                

Derfor bør du indledningsvist fastsætte 5-6 KPI’er for din virksomheds ageren på sociale medier, som du relativt nemt kan trække ud af dine forskellige kanaler og måle på. Med det på plads, er du klar til at afrapportere.

Afrapporteringen foregår både vertikalt i organisationen, mod ledelsen, og horisontalt, mod dine kolleger. Ledelsen skal præsenteres for KPI’er og ROI, mens din afrapportering over for kollegerne handler om at skabe forståelse for dit arbejde, så de kan blive en aktiv bidragsyder i udviklingen af content.

Visualisering: Så organisationen forstår resultaterne
En effektfuld afrapportering skal være visuelt indbydende. Det uinspirerende Excel-ark bør derfor udskiftes med grafer og søjler, som vi kender det fra dashboards.          

Ved at visualisere din afrapportering skaber du altså intern forståelse for sociale mediers rolle i genereringen af leads og  betydning for virksomhedens bundlinje. Og en fælles ambition om at styrke indsatsen via content på tværs af afdelinger.    

Det er aktuelt for alle virksomheder, men specielt for virksomheder der arbejder med inbound marketing, fx med HubSpot som platform, hvor sociale medier spiller en afgørende rolle i konverteringen fra digital besøgende til kunde.  

Hvis du ønsker at høre mere om sociale medier med fokus på afrapportering, visualisering og inbound marketing, er du velkommen til at kontakte Head of Social Anders Lunde.      

 

begynder_guide_inbound_marketing.png

Download e-bog

HENT VORES E-BOG OM INBOUND MARKETING

Vi er til for at gøre hinanden klogere. Derfor har vi skrevet en guide om emnet til dig. Den fokuserer på inbound marketings værdiskabende potentiale og serverer store tanker og konkrete værktøjer. Vi håber, at du kan lide den.

HENT GUIDEN

Skribent

Anders Lunde



Anders er trods alt for gammel til at være "born digital", men han er 100 % social. Som Head of Social er Anders ansvarlig for at udvikle vindende løsninger på vegne af vores kunders brands og giver dem en unik stemme i det mangfoldige og perspektivrige medielandskab.